La începutul lunii iunie, persoanele cu dizabilități din România lansau un apel disperat către Ministerul Sănătății. Era vorba de dosare stufoase, de veșnica birocrație și de Comisiile de reevaluare a cazurilor de Handicap și Comisiile de Boală cu diferite Invalidități. Să mai adăugăm și (im)posibilitatea transportului pe vreme de pandemie?            

1. Persoanele care solicită încadrarea în grad de handicap beneficiază de gratuitate pentru obţinerea documentelor medicale şi pentru evaluările medicale şi psihologice solicitate în vederea întocmirii dosarului necesar evaluării complexe.

2. Persoanele cu handicap grav beneficiază de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet de tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele de transport fluvial, pentru 24 de călătorii pe an calendaristic.

3. Persoanele cu handicap accentuat beneficiază de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet la tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, pentru 12 călătorii pe an calendaristic.

4. Persoanele cu handicap pot opta, la cerere, pentru acordarea gratuităţii la transportul interurban sau pentru decontarea carburantului necesar autoturismului adaptat handicapului, conform legii, şi aflat în proprietatea acestora, corespunzător costurilor drepturilor prevăzute la alin.(1) sau alin.(3), după caz, fără a depăşi suma de 1500 lei, anual, pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 de lei, anual, pentru persoanele cu handicap accentuat; modalitatea de decontare şi indexarea limitelor se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.

Legea mai prevede că autoritățile administrației publice locale, precum și societățile comerciale ce dețin licență de traseu au obligația să ia următoarele măsuri specifice în vederea asigurării transportului în comun al persoanelor cu handicap:

a) să achiziționeze mijloace de transport în comun adaptate nevoilor persoanelor cu handicap, dotate inclusiv cu sisteme de avertizare audio și video;

b) să adapteze mijloacele de transport în comun aflate în circulație, în limitele tehnice posibile, conform reglemetărilor în vigoare, pentru a răspunde nevoilor persoanelor cu handicap, inclusiv în ceea ce privește dotarea acestora cu sisteme de avertizare audio și video.

S-a schimbat ceva? Nu prea. Există o majorare a indemnizațiilor? Nici asta. În mare, e vorba doar de un abonament gratuit cu care statul român se tot laudă. Un abonament care, în oricare alt stat, ar fi un act normal. Nu și într-o Românie cu dizabilități.

Citește și: PSD, PNL și USR nu se hotărăsc unde să ascundă scrumiera

#News