La Galați, protest împotriva majorării cu 50% a impozitului auto

Nu se impozitează „luxul” de a avea două sau trei mașini, ci necesitatea uneia singure

Dacă unii cetățeni din țară și-au anunțat mobilizarea pentru proteste cu privire la majorarea taxei pe gunoi (la Sibiu, cu peste 300%), în Galați, zeci gălățeni s-au adunat în fața Primăriei Galați pentru a protesta față de majorarea cu 50% a impozitului pentru autoturisme. Și nu ne referim la a doua sau a treia mașină, deci la „lux”, ci chiar de la prima.

Creșterea a fost adoptată la finalul anului trecut de Consiliul Local, majoritar PSD, după ce în dezbaterea publică a fost expusă doar indexarea cu indicele de inflație, de 3,8%, ceea ce duce în final la o majorare cu 55%.

Luni, protestatarii au cerut revenirea la valoarea taxei din 2020, iar aproximativ 100 de persoane s-au adunat luni în fața Primăriei Galați pentru a protesta față de majorarea cu 50% a impozitelor pentru autoturisme. Protestarii spun că impozitele au crescut nejustificat de mult.

Altfel, în această dimineață, în prima zi de lucru publicul, la „Taxe și impozite”, sediu central, erau mai mult de 200 de persoane, încă de la primele ore. Dornice să își plătescă taxele, pentru care vor beneficia de o bonificație de 10% la impozitul pe clădiri, pe teren, respectiv pe mijlocul de transport, cu condiția ca acesta să fie achitat integral până la data de 31 martie 2021.

În timpul protestului, participanții au fost încurajați de șoferii care treceau prin zonă. Aceștia au claxonat și pentru câteva minute traficul a fost blocat. Protestul a fost organizat de membrii grupurilor de pe Facebook.

Chemat în mijlocul protestatarilor, le-a refuzat solicitarea, însă a invita la discuții doi dintre protestari. „Lumea este foarte mânioasă pe faptul că aici plătim cel mai mare impozit auto din țară”, ne-a declarat unul dintre protestatari.

De ce această mărire?

„O mărire consistentă – şi recunoaştem că aşa a fost – este în zona impozitului auto. De ce? Din două motive. Pe de o parte, pentru că gradul de încasare este unul foarte mic aici. Pe de altă parte, încercăm să încurajăm oamenii să îşi cumpere autoturisme nepoluante, pentru că vrem să trăim într-un oraş cât mai verde, cu un aer cât mai bun pentru sănătatea noastră. O maşină cu motor de 6.000 cmc, găsită pe nu ştiu ce site, care ţi-a plăcut ţie de când erai mic, consumă şi scoate fumălăul de pe lume, iar tu, nepermiţându-ţi să-i iei una nouă, poluezi cât o mie de alte maşini mai noi! Cei care nu au maşini şi participă la trafic ca pietoni de ce trebuie să audă în permanenţă zgomotul acela infernal de motor şi să miroasă noxele tuturor? Este o măsură dură, mi-o asum! Cred că e decizia corectă pentru acest oraş”, a declarat în decembrie, primarul Ionuţ Pucheanu, citat de Viața liberă.

Potrivit unui comunicat de presă al Primărie Galați, impozitul pe automobile, în 2020, varia de la 40 de lei (capacitate cilindrică de 898 cmc) la 4.928 lei (la 3.198 cmc), iar în 2021, acesta variază între 62 de lei și 7.673 de lei.

Totodată, pentru acest an, în cazul mijloacelor de transport hibride, reducerea prevăzută de art 470 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se stabilește la 95%, în timp ce pentru autovehiculele acționate electric nu se plătește impozit.

Majorare cu termen depășit

Potrivit art 491 din Codul Fiscal, perioada până la care trebuiau anunțate majorările de taxe și impozite este de 30 aprilie. „În cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, sumele respective se indexează anual, până la data de 30 aprilie, de către consiliile locale, ţinând cont de rata inflaţiei pentru anul fiscal anterior, comunicată pe site-urile oficiale ale Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice”. Din motive electorale, această dată a fost cu mult depășită.

Citește și: Ciolacu propune un „buget alternativ” care să susțină creșterea salariilor

#News