Sursă foto: RAJA SA
Sursă foto: RAJA SA

Biroul de Comunicare al companiei constănțene RAJA SA informează că societatea a finalizat implementarea platformei de management digitalizat.

Prin intermediul unui comunicat de presă, RAJA SA a adus în discuție importanța tehnologiei digitale, punctând că scopul strategiei digitale a Uniunii Europene este ca schimbarea să fie în avantajul cetățenilor și întreprinderilor.

În același timp, această evoluție trebuiesă contribuie la crearea unei Europe neutre din punct de vedere climatic până în 2050.

RAJA SA se raportează în procesul său de transformare digitală și a luat măsuri importante de protecție cibernetică, conformându-se Directivei NIS – directivă privind securitatea rețelelor și sistemelor informatice

Având în vedere că a fost deschisă finanțarea comunitară pentru digitalizarea proceselor de producție, Direcția de Dezvoltare și Finanțări Externe din cadrul RAJA a întocmit documentația necesară.

Mai mult, pe data de 24 aprilie 2023, compania a semnat cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene Contractul de Finanțare nr.2145: „Implementare platformă de management digitalizat al infrastructurii de apă și apă uzată din aria de operare a RAJA SA Constanța”.

”Proiectul în valoare totală de 11.669.616,00 lei  (2.358.403.43 euro) face parte din ”Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), Axa Prioritară 3 – “Dezvoltarea Infrastructurii de mediu în condiții de management eficient al resurselor”, sprijinit financiar de Comisia Europeană.Obiectivul urmărit prin implementarea proiectului este eficientizarea activității operaționale a companieiși sustenabilitatea investițiilor realizate sau care vor fi realizate de RAJA în sectorul de apă și apă uzată”, se arată în comunicatul de presă al societății RAJA SA”, mai transmit reprezentanții companiei.

Investițiile au fost realizate prin contractul “Achiziție de licențe, hardware și servicii de implementare pentru realizarea unei platforme integrate de management digitalizat al infrastructurii de apă și apă uzată”, contract ce a fost semnat pe data de 3 mai 2023.

Noul proiect are impact asupra tuturor părților interesate din organizația proiectului (angajați, investitori, furnizori, clienți)

În plus, asigură gestiunea în timp real a echipamentelor și a resurselor materiale, colectarea, raportarea și analiza informațiilor generate de activitatea operațională, în scopul optimizării managementului companiei, integrarea fluxurilor de lucru, îmbunătățirea transferului de date între diferite compartimente.

O componentă importantă a proiectului a vizat integrarea datelor de la echipamentele SCADA și comunicarea/updatarea permanentă cu platforma GIS.

RAJA SA: ”Pe segmentul de relații clienți au fost aduse modificări importante la modulul Dispecerizare și Call-Center (IVR), prin conectarea tuturor proceselor de raportare incidente și call-center la un singur panou de administrare integrat cu managementul incidentelor, precum și securizarea comunicațiilor din dispecerat”

Implementarea sistemului de management digitalizat face ca eficiența în exploatare să crească considerabil.

Se scurtează termenele de intervenție și se reduce timpul de introducere a datelor în sistem, ținând cont de faptul că acesta oferă informații din mai multe departamente, contabilitate, producție, aprovizionare, vânzări, marketing și resurse umane.

Sistemul permite automatizarea unui număr mare de operațiuni, din diferite departamente, care ajută la eficientizarea fluxurilor de lucru. În prezent se continuă introducerea datelor pe platformă, acțiune care va fi cu caracter permanent,având în vedere cantitatea de date cu care operează RAJA SA.

Prima etapă din strategia de digitalizare a companiei RAJA a fost finalizată cu succes prin implementarea următoarelor module:

MDTR – managementul datelor în timp real:

În cadrul modulului, a fost implementată soluția software Aveva Pi.

MDTR reprezintă o suită de aplicații software care preiau și afișează în timp real date de la echipamentele existente în cadrul societății (SCADA, GIS), necesare pentru monitorizarea avariilor, contoarelor nefuncționale sau cu funcționare incorectă din rețelele de distribuție a apei, în vederea generării de acțiuni (avertismente și ordine de intervenție) pentru înlăturarea cauzelor acestora.

MDTR creează o fundație comună de date, scalată la nivel de întreprindere, și combină datele disparate într-o singură sursă de informații.

Cu o bază unică și completă, atât personalul de execuție cât și managerii au acces cu ușurință la date în timp real, ceea ce duce la luarea unor decizii în siguranță, în timp util.

Obiectivele urmărite au fost:

  • Asigurarea unui management eficient al activelor (PLC-uri, Contoare de apă, Senzori Industriali);
  • Integrarea datelor de la echipamentele industriale SCADA;
  • Integrarea/comunicarea cu platforma GIS;
  • Asigurarea unui sistem historian de date istorice complet, actualizat în timp real, cu scopul de a îmbunătăți eficiența operațională și de a optimiza procesele.

MPP – managementul proiectelor:

În cadrul direcției DDFE, a fost implementată cu succes aplicația software Oracle Primavera.

Este un instrument de planificare și monitorizare a proiectelor de investiții și dezvoltare, precum și a activităților de mentenanță derulate în permanență de RAJA SA asupra infrastructurii existente.

Dezvoltarea și instalarea cu succes a aplicației ajută la rezolvarea provocărilor complexe întâlnite de echipele de proiect în următoarele situații:

  • Planificarea și urmărirea dinamică a proiectelor;
  • Stabilirea și urmărirea graficelor de execuție a fazelor din proiect pentru respectarea termenelor;
  • Actualizarea automată a progresului lucrărilor, a consumului de resurse sau stadiului fizic;
  • Structurarea investițiilor și a informațiilor la nivelul întregii companii de tip enterprise (Enterprise Project Structure EPS), care permite conducerii companiei să facă analize la nivel de top management;
  • Elaborarea și aplicarea unei metodologii pentru urmărirea facilă a contractorilor și implicit respectării termenelor de lucru de către aceștia.

IVR:

Acest modul asigură preluarea apelurilor telefonice ale clienților, preluarea indexului prin apel telefonic și informarea apelanților în privința avariilor existente.

Modulul permite pe baza apelurilor telefonice generarea de sesizări, deschiderea unei avarii în sistem informatic, precum și a ordinului de lucru pentru echipele din teren.

Modulul asigură posibilitatea dispecerizării, introducerea de date intermediare preluate din teren, precum și a datelor legate de modul de rezolvare a avariilor dar și resursele utilizate.

Ca și modul, s-a urmărit crearea unei imagini cât mai corecte a fiecărei intervenții și implicit generarea unor rapoarte pe diverse perioade de timp care să reflecte costurile de mentenanță și exploatare de la nivelul sistemelor operate.

Hardware:

În cadrul proiectului de digitalizare din punct de vedere hardware, societatea a extins clusterul care asigură infrastructura de stocare a datelor informatice și procesare cu două noduri, practic 2 servere de ultimă generație.

Scopul acestor noduri a fost să asigure capacitatea de procesare a aplicațiilor software din cadrul proiectului și să extindă reziliența la dezastru prin distribuirea datelor stocate la nivel de cluster prin arhitectura distribuită peste cele 2 datacentre active ale companiei.

Beneficii ale proiectului:

  • Îmbunătățirea eficienței operaționale prin folosirea unor sisteme, servicii și sisteme operaționale de calitate superioară;
  • Îmbunătățirea relației cu clienții prin oferirea de informații corecte în timp real;
  • Accelerarea vitezei de intervenție a echipelor pentru remedierea avariilor;
  • Îmbunătățirea integrării utilizării datelor;
  • Automatizarea și prelucrarea rapidă a datelor informatice.