Să discutăm azi despre virus și despre turism, călătorii și ceva investiții în relaxarea proprie. Sau despre propriile afaceri pe vreme de pandemie. Nu știu cât mai avem turism înfloritor în România. Știu sigur că era cândva și eram mereu lăudați pentru asta.

În momentul de fața, avem mai multe agenții decât turism. Și, da, vorbim de un cerc etern. Pentru că agențiile nu pot exista fără (puținul) turism, iar turismul fără agenții rămâne doar un cuvânt în dicționar.

Din obișnuință, loialitate sau subiectivism, am ales întotdeauna o singură agenție. Și, luând în calcul pandemia și (iar) loialitatea mea pentru agenție, am ales să citez un anunț de la începutul lunii mai:

”Agențiile de turism din România protestează împreună la adresa Guvernului României. Solicităm o intervenție rapidă a statului pentru a resuscita turismul românesc, de la hoteluri până la agenții de turism.

De două luni, Guvernul analizează situația turismului, dar nu face nimic concret. Nu există niciun plan, nici pe termen scurt, nici pe termen lung. Zeci de mii de oameni din industria turismului (consultanți de turism, ghizi, hotelieri) sunt în acest moment afectați de criza provocată de COVID-19”.

E un virus printre noi toți și agențiile protestează. Nu doar agenția mea preferată. Aproape toate. Economia e praf și, deși nu vrem să ne gândim, urmează vremuri grele. Ce e și mai interesant e că alte țări europene au ales să ofere puțin sprijin industriei turismului. Dar, nu e tot.

Comisia Europeană a respins cererea ca operatorii de turism să nu returneze banii pentru călătoriile anulate. Cu alte cuvinte, a fost respins un plan conform căruia operatorii din turism puteau să emită vouchere în schimbul returnării banilor pentru călătoriile anulate.

Putem uita o secundă de virus și ajungem la sintagma hoțului: ”banii sau viața”. Și, dacă e să punem în balanță, pierderile au loc în două direcții: și noi, și turismul. Turismul pierde bani. Noi ne pierdem încrederea după o lungă așteptare.

Nu vorbim doar de țara noastră. Comisarul pentru justiţie, Didier Reynders, a pus problema pierderilor financiare care au loc în turism: „Dar, de asemenea, trebuie să protejăm consumatorii, în special de când criza i-a afectat pe mulţi consumatori. De asemenea, cred că este important ca sectorul călătoriilor şi turismul să-şi clădească redresarea pe bază de încredere”.

Încrederea ajută dar, momentat, nu prea avem încredere. Suntem consumatori, e adevărat. Dar cum rămâne cu cei care sunt și consumatori și firme?

Citește și: Concerte pe vreme de pandemie și mult după

#News