O planetă în formare conține de 3 ori mai multă apă decât oceanele de pe Pământ

Planeta se formează din gaz și praf

Planeta
Planeta sursa fto pixabay

Astronomii au descoperit un disc de gaz și praf din care se naște o planetă. Discul conține suficientă apă pentru a umple oceanele Pământului de trei ori, potrivit digi24.ro.

Apa, un element cheie necesar pentru existența vieții a fost întotdeauna considerată a juca un rol important în formarea planetelor.

Este pentru prima dată când astronomii au reușit să cartografieze distribuția apei într-un disc de gaz rece și stabil, sau „disc protoplanetar”, din care se formează planetele. Echipa din spatele descoperirii a folosit telescopul Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) pentru a urmări vaporii de apă blocați în gaz și praf într-un disc protoplanetar care înconjoară o stea tânără asemănătoare soarelui, HL Tauri.

Aceasta este situată la 450 de ani lumină distanță de Pământ, în constelația Taurului. „Nu mi-am imaginat niciodată că am putea surprinde o imagine a oceanelor de vapori de apă din aceeași regiune în care probabil se formează o planetă”, a spus Stefano Facchini, astronom la Universitatea din Milano.

Cel mai semnificativ volum de apă din disc a fost găsit într-un spațiu curbat. Se crede că șanțurile în formă de inel de pe disc sunt săpate în timpul procesului de formare a planetelor în jurul stelelor tinere.

Găsirea apei într-unul dintre aceste șanțuri sugerează că aceasta este acumulată de planetele în devenire. Dacă este adevărat, acea apă le afectează compozițiile chimice.

„Imaginile recente dezvăluie o cantitate substanțială de vapori de apă la o gamă de distanțe față de stea, care include un gol în care s-ar putea forma o planetă în prezent”, a explicat Facchini.

Descoperirea marchează un pas important în înțelegerea formării planetelor. Ea reprezintă o realizare pentru telescopul ALMA. Distingerea apei la distanțe atât de mari este destul de dificilă pentru telescoapele de la sol, din cauza efectelor obscure ale vaporilor din atmosfera Pământului. Dreptul la avort, înscris în Constituția Franței