Florica Ionita placheta Gabriela Firea/Sursa foto: click.ro

Florica Ioniță este o luptătoare prin definiție. Parașutist, planorist, instructor de zbor și controlor de trafic aerian, simbolul aviației românești a împlinit 90 de ani. La ceas aniversar, prima femeie parașutist de după cel de-al Doilea Război Mondial, a fost sărbătorită de Primăria Capitalei prin Centrul pentru Seniori al Municipiului București la împlinirea venerabilei vârste de 90 de ani.

„Este o bucurie pentru mine faptul că am reușit, alături de colegii mei, să îi oferim doamnei Florica Ioniță o adevărată aniversare, într-un cadru festiv, alături de prieteni și colegi de breaslă. Ea a fost o luptătoare prin definiție, greu încercată de viață, dar mereu o învingătoare! Din păcate, doamna Ioniță se luptă cu cea mai cruntă boală, singurătatea, des întâlnită în rândul vârstnicilor, motiv pentru care trebuie să-i aducem în prim-plan povestea de viață și să-i fim aproape cât mai mult posibil”, a declarat Alexandra Dobre, Director General Centrului pentru Seniori al Municipiului București.

Prezentă la ceremonie, Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea, i-a înmânat o Plachetă Onorifică cu ocazia 90 de ani de viață și 70 de ani de la obținerea Brevetului de Parașutist, „în semn de aleasă prețuire pentru activitatea sa în domeniul Aviației Române, pentru pasiunea și profesionalismul său, un omagiu adus vieții și contribuției avute în dezvoltarea societății, alături de respectul și prețuirea față de seniorii bucureșteni”.

„Nu am cuvinte să mulțumesc Primăriei Capitalei, doamnei Primar Gabriela Firea și Centrului pentru Seniori, foștilor mei colegi din aviație și invitaților de seamă, pentru o asemenea zi. M-am simțit magistral! 90 de ani înseamnă pentru mine un cumul al vieții, cu bune și cu rele, cu satisfacții și realizări, cu sacrificii, dar și cu tăria și bucuria de a rezista și a ajunge până aici!” a subliniat Senioara Aviației Românești, Florica Ioniță.

Parașutist, planorist, pilot de avion, instructor de zbor și controlor de trafic aerian, doamna Florica Ioniță este un exemplu pentru noi toți. Viața a fost de multe ori nedreaptă cu dumneaei însă asta nu a împiedicat-o să continue. La 17 ani a fost respinsă de la Școala de Pilotaj în urma unei erori medicale, iar la 83 de ani, când credea că va avea o bătrânețe liniștită, a fost executată silit, pierzându-și casa.

Dintre personalitățile prezente la eveniment îi amintim pe General-locotenent (r) Dr.Ing. Dumitru Dorin Prunariu, membru de onoare al Academiei Române, membru eminent al Asociaţiei Exploratorilor Spaţiului Cosmic, cea mai înaltă distincţie acordată astronauţilor, membru de onoare al Academiei Americano-Române pentru Arte şi Ştiinţe (SUA), Comandor (Rtr) Alexandru Popa, președinte ARPIA București Otopeni (Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii), fost comandant al Unității Speciale de Aviație a Ministerului Afacerilor Interne.

Comandor (Rtr) Radu Ioan, fost pilot, Vicepreșdinte ARPIA București Otopeni, economist Radu Matejezuk, trezorier ARPIA București Otopeni, Comandor (Rtr) Mircea Constantinescu, General de Flotilă Aeriană (Rtr) Constantin Brănescu, fost pilot și prieten al distinsei doamne, Plutonier Adjutant Principal Anton Durău, fost mecanic de bord, dar șic ea mai bună prietenă Alexandrina Dina (71 ani), inginer de aviație, fost parașutist (cu brevet din1966) și pilot, cu brevet de pilot din 1978, au fost, de asemenea, alături de Florica Ioniță. Din partea Statului Major al Forțelor Aeriene (SMFA) a fost prezent Comandor Lică Bojescu.

„Sunt mândru că astfel de oameni există și că reprezintă o parte importantă și interesantă a aviației române”, ne-a spus Dumitru Prunariu, primul și singurul cosmonaut român. ”Apoi, este admirația. Îi admir pe astfel de oameni care au împins Aviația Românească înainte, cu pasiune, dedicație, dragoste, iar pe doamna Ioniță, cu atât mai mult, pentru că este femeie și a ajuns la o vârstă atât de frumoasă. A făcut aviație într-o perioadă istorică dificilă, dar atașată incontestabil de aer, de cer, a performat în domeniul parașutismului, a zburat cu planorul și a fost și pilot. Îi urez să transmită celor tineri, cât mai mulți ani și de acum înainte, din experiența ei, dar și dragostea de aviație și să reprezinte un exemplu viu de pasiune și dăruire pentru acest domeniu!”.

„În aceste momente, ARPIA, filiala București Otopeni trăiește momente fericite prin amabilitatea Centrului pentru Seniori al Municipiului București care a organizat sărăbtorirea colegei noastre, doamna Florica Ioniță, o legendă vie a aviației, la împlinirea unei frumoase vârste. Am văzut cu totții pe chipul dânsei bucuria de avea alături foști colegi alături de care și-a desfășurat activitatea! Îi dorim cu toții cele mai frumoase gânduri, multă sănătatea și fericire alături de persoanele dragi și tradiționalul LA MULȚIN ANI!”, a declarat Comandor (Rtr) Alexandru Popa, președinte ARPIA București Otopeni.

O viață de poveste

Florica Ioniță s-a născut pe 15 iulie 1930 la Cotmeana, în judeţul Argeş, s-a mutat împreună cu părinţii şi sora sa, viitoare stewardesă, în Cadrilater, mai întâi la Bazargic, apoi la Kaliakra şi apoi la Bucureşti. Într-o dimineaţă, în autobuzul care o ducea la şcoală, a văzut o fată îmbrăcată în uniformă de aviaţie şi, din acel moment a ştiut ce vrea să facă în viaţă.

Fiica și soție de militari de carieră, s-a înscris în 1948 la Şcoala de Pilotaj pentru avioane cu motor, a absolvit cursurile teoretice cu instructorul Dumitru Domnișan care spunea că este o „a doua Smaranda Brăescu”, dar nu a fost admisă la zbor. Tensiunea arterială a Floricăi era prea mică pentru vârsta ei (avea 17 ani) și pentru o așa meserie. A fost de fapt un imens ghinion: s-a dovedit că medicul avea tensiometrul stricat, dar era prea târziu. Nu s-a lăsat și s-a înscris la Şcoala de Paraşutism Sportiv, pe care a absolvit-o în 1950 ca șefă de promoție; fusese descoperită de celebrul instructor Nicolae Pangică.

În același an, Florica și-a luat și brevetul de pilot de planor la Iași și toate categoriile aferente, iar doi ani mai târziu devenea instructor de zbor. A absolvit Școala de Zbor cu Motor, obținând brevetul în 1951. În 1952 a revenit la București și a fost admisă la Școala de Instructor de Zbor de la Giulești, reușind apoi să se angajeze în serviciul de trafic al aviației sportive pe Aerodromul Chitila-Giulești „Romeo Popescu”.

Cinci ani mai târziu, după ce a reușit să execute întreaga gamă de acrobație aeriene în simplă comandă, Florica Ioniţă a participat în premieră la un miting de aviație, la Constanța: s-a aflat la manșa unui ZLIN-22 într-o formație exclusiv feminină, cu piloții Florica Bănciulescu-Slonețchi și Elisabeta Simu. În același an a executat singură un raid cu multe schimbări cap-compas pe ruta București-Bilciu-București-Mizil-Rm.Sărat-Buzău-Mizil-Ploiești-Titu-Bolintin-București. Această performanță i-a asigurat locul mult-visat, acela de a se număra printre aviatoarele României.

În februarie 1957, Florica Ioniță a mai realizat o performanță: a zburat cu un avion la care, în locul roților de la trenul de aterizare s-au montat schiuri! Antrenamentul cu schiuri era foarte important pentru ca piloții să se poată orienta de sus și pe timp de iarnă și să învețe să aterizeze pe solul cu zăpadă și gheață. Toate performanțele și rezultatele obținute (în doi ani a devenit posesoare a brevetelor de parașutist, planorist și pilot de avion!), determinarea, pasiunea, inteligența aveau să o recomande pentru un post-cheie până atunci rezervat doar bărbaților: controlor de trafic aerian. Așa a putut să fie mereu lângă avioanele ei dragi și să se dedice pasiunii de-o viață.

Citește și: Centrul pentru Seniori al Municipiului București face fapte bune: Niciun vârstnic nu e singur

HashtagNews.ro