11 bănci, sancționate de Protecția Consumatorilor pentru practici comerciale înşelătoare privind modul de calcul al ratelor

Cele 11 bănci sunt: ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societe Generale.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a început să verifice modul în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu și lung (termen de rambursare de peste 10 ani) încheiate cu persoanele fizice. În urma controalelor, ANPC a amendat 11 bănci cu 550.000 de lei pentru „practici comerciale înșelătoare”, respectiv pentru modul de calcul al ratelor, și va sesiza Consiliul Concurenței, potrivit g4media.ro.

Cele 11 bănci sunt: ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societe Generale.

Verificările ANPC au privit atât creditele în lei, cât și cele în valută, potrivit unui comunicat al autorității, remis marți. „ANPC a identificat fapte contravenționale la cele 11 bănci verificate, respectiv „practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75 % dobândă. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plateau, de fapt, preponderent dobândă”, a comunicat ANPC. 

Comisarii ANPC „au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.

Aplicând această măsură, consumatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre părțile contractului, dar se și asigură echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacționare în cunoștință de cauză și de a anticipa orice cost sau metoda de calcul înșelător” se mai arată în comunicat. „În cazul de față, este vorba despre un număr foarte mare de consumatori ce au devenit peste noapte susținători ai unui întreg sistem bancar și mai puțin ai lor înșiși. Să realizezi că, la jumătatea contractului de împrumut, nu ai făcut altceva decât să plătești dobânzi și foarte puțin din credit, este o povară mare pe umerii debitorilor. Dacă lucrurile ar fi fost echilibrate, într-un mod rational și în favoarea consumatorilor, probabil multe familii, astăzi, nu ar mai trăi o dramă financiară. Sub aceste aspecte, astăzi sancționate de către Autoritatea noastră, par să se ascundă și interese de grup, și o atitudine cartelară. Vom transmite și Consiliului Concurenței cele constatate de către colegii noștri pentru a face și dânsii o analiză a întregii situații. Dacă există sedii elegante, cămătăria poate avea alt nume”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC.

Alertă la Marea Neagră, după ce o mină marină a fost observată aproape de Sulina