Foto: Facebook/Tudor Chirilă
Foto: Facebook/Tudor Chirilă

Într-un live pe Facebook, Tudor Chirilă a discutat despre subiectele probei de Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională, precizând că există foarte multe cerințe care nu au nicio legătură cu dezvoltarea gândirii critice a copiilor. Mai mult, artistul este de părere că examenul la limba română ar trebui să fie oral, nu scris.

La primul subiect, elevii au primit două texte cu fragmente din „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran și din „Frânturi din viaţa lui Delavrancea” de Cella Delavrancea.

La prima cerință, pe baza primului text, elevii au avut de menționat denumirea a două obiecte din magazia vasului.

Tudor Chirilă: ”De ce ne interesează pe noi ce să află în magazia vasului? Ce este examenul ăsta? Este un examen de Academia de Poliţie?”

Vrem să ne asigurăm că de fapt copiii ăştia au citit textul, îi verificăm dacă au ţinut minte ce era în magazia vasului? Este neimportant. Chiar şi pentru clasa a VIII-a, când copiii navighează pe YouTube, au acces la tot felul de informaţii, noi întrebăm în Evaluarea Naţională 2022 ce se afla în magazia vasului şi lucrurile continuă de parcă copiii se vor angaja la Waze sau la Google Maps”, a precizat artistul.

De asemenea, Chirilă a precizat că elevii trebuie să înveţe să gândească, să poată purta un dialog, să enunţe de ce le-a plăcut sau nu le-a plăcut acest text.

La exercițiul al doilea, elevilor li s-a cerut să aleagă răspunsul corect pentru numele persoanei responsabile de pregătirea mesei, din textul primit din „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran.

Chirilă: ”Pur şi simplu la Evaluarea Naţională nu avem încredere că aceşti copii citesc textele şi îi verificăm ca la poliţie”

Oameni buni, profesorii României…ce relevanță are rasa câinelui pentru examenul de literatură de la Evaluarea Națională? Din punctul meu de vedere, la literatură ar trebui să fie un examen oral exclusiv în care copiii să reuşească să poată să dezbată, împreună cu profesorul lor, un text. Să fie o discuţie prietenească în care profesorul să poată pune un anumit tip de întrebări. Să solicite un tip de răspunsuri din care să reiasă felul cum gândeşte, cum percepe un copil un text, cum înțelege stilistica unui text”, a conclus artistul.