Imagini surprinzătoare făcute de telescopul James Webb

Au fost surprinse perechi de obiecte asemănătoare unor planete din nebuloasa Orion, care nu au mai fost detectate până acum

James Webb
James Webb. sursa foto NASA

Noile imagini ale telescopului spațial James Webb au scos la iveală perechi surprinzătoare de obiecte asemănătoare unor planete din nebuloasa Orion, care nu au mai fost detectate până acum, potrivit g4media.ro.

Nebuloasa Orion, un nor incandescent de praf și gaz, este una dintre cele mai strălucitoare nebuloase de pe cerul nopții și poate fi identificată ca fiind sabia din constelația Orion

.Aflată la 1.300 de ani-lumină de Pământ, nebuloasa a oferit de mult timp astronomilor o multitudine de obiecte cerești de studiat, inclusiv discuri formatoare de planete în jurul stelelor tinere și pitice brune, sau obiecte cu o masă între cea a planetelor și cea a stelelor. Astronomii au folosit camera în infraroșu apropiat a lui Webb, numită NIRCam, pentru a capta mozaicuri ale nebuloasei Orion în lungimi de undă scurte și lungi de lumină, dezvăluind detalii fără precedent și descoperiri neașteptate.

Astronomii au descoperit perechi de obiecte asemănătoare unor planete cu mase cuprinse între 0,6 și 13 ori mai mari decât masa lui Jupiter, care par să sfideze unele teorii astronomice fundamentale. Oamenii de știință le-au numit Obiecte binare cu masa lui Jupiter sau JuMBO.

„Deși unele dintre ele sunt mai masive decât planeta Jupiter, ele vor avea aproximativ aceeași dimensiune și vor fi doar puțin mai mari”, a declarat Pearson, cercetător al Agenției Spațiale Europene la Centrul European de Cercetare și Tehnologie Spațială din Olanda. Astronomii au descoperit 40 de perechi de JuMBO și două sisteme triple, toate pe orbite largi una în jurul celeilalte. Deși există în perechi, obiectele se află, de obicei, la o distanță de aproximativ 200 de unități astronomice, adică de 200 de ori distanța dintre Pământ și Soare. Obiectelor le poate lua între 20.000 și 80.000 de ani pentru a completa o orbită una în jurul celeilalte. „Ne aflăm la jumătatea vieții Soarelui, așa că aceste obiecte din Orion sunt «bebeluși de 3 zile»”, a declarat McCaughrean, consilier principal pentru știință și explorare la Agenția Spațială Europeană. „Ele sunt încă destul de luminoase și calde, deoarece energia pe care o au atunci când sunt create le permite încă să strălucească, acesta fiind modul în care putem vedea aceste lucruri în primul rând”. Incendiu de amploare într-o localitate din județul Dolj