Victime colaterale în scandalul corvetelor: 870 de navaliști români, șomeri

Grupul Damen adoptă măsuri drastice după ce a pierdut contractul navelor multirol

Scandalul corvetelor multirol intră într-o nouă fază. Olandezii de la Damen anunță disponibilizări în masă la șantierele din Mangalia și Galați. “Preţul scăzut al petrolului a determinat parţial, o ȋncetinire a activităţii ȋn segmentul offshore. Acest factor, coroborat cu consecinţele epidemiei COVID-19, conduce la necesitatea unor schimbări organizaţionale pe termen scurt, menite să asigure adaptarea companiei la noua realitate. Drept urmare, grupul va disponibiliza ȋn jur de 1.050 angajaţi din ȋntreaga lume. Modificările organizaţionale vizează, ȋn cea mai mare parte, divizia de Nave Medii. Ȋn România, se va proceda la disponibilizarea unui număr de 870 de angajaţi, ȋn vreme ce ȋn Olanda, cifra disponibilizărilor este de 173. Se estimează că numărul acestora va putea fi limitat prin intermediul proiectelor de mobilitate internă din cadrul filialelor noastre din grup”, a comunicat Damen.

Supărare de un miliard de euro

Deși olandezii încearcă să inducă idea că disponibilizările nu ar avea legătură cu marea lor supărare, că au pierdut contractul pentru corvetele multirol, în realitate lucrurile sunt strâns legate. Lipsa unui front de lucru imens, care ar fi venit odată cu construcția navelor militare pentru Forțele Navale Române, contract de un milliard de euro pierdut, cum am menționat mai sus de olandezi, pune în mare dificultate șantierul de la Mangalia, proaspăt achiziționat de la coreenii de la Daewoo.

Vasilescu o contrazice pe Violeta Alexandru: „Legea e deja în vigoare de câțiva ani”

Nu se știu cu exactitate detaliile înțelegerii dintre Damen și guvern la data tranzacției, dar este cert că olandezii și-au pus mari speranțe în acest contract, unu pentru că sunt specializați în construcția de corvete multirol și doi, facilitățile de construcție ar fi fost chiar lângă bazele marinei de la Mangalia și Constanța. Tot legat de acest contract, Damen nu exclude adoptarea altor măsuri în defavoarea românilor: “Nu excludem posibilitatea ca şi alte schimbări organizaţionale să se dovedească a fi necesare. Toate sunt măsuri dificile, cu impact atât asupra afacerii noastre de familie, cât şi asupra angajaţilor noştri. Cu toate acestea, schimbările sunt necesare pentru a putea menţine un climat sănătos ȋn companie şi a beneficia de bunele perspective ale proiectelor potenţiale pe termen lung din diverse sectoare ale pieţei construcţiilor şi reparaţiilor de nave”,  a mai comunicat grupul olandez.

Telenovela corvetelor multirol

După un an de procese, Curtea de Apel București a respins categoric contestația olandezilor împotriva deciziei statului român de a atribui altcuiva contractul de peste un milliard de euro pentru dotarea cu nave noi a Forțelor Navale. Decizia CAB vine după ce în octombrie anul trecut și Tribunalul București a respins fond contestația Damen împotriva MapN. Ministerul a acordat contractul de construcție a celor patru corvete multifuncţionale către asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa. Reamintim că pe 3 iunie 2019 MApN a anunțat că asocierea dintre compania franceză Naval Group și Șantierul Naval Constanța, controlat de miliardarul constănțean Gheroghe Bosânceanu a câștigat licitația pentru furnizarea de corvete multifuncționale. La licitație, Ministerul Apărării Naționale primise oferte din partea companiilor Damen, Fincantieri şi a Grupului Naval din Franţa. Prețul oferit de asocierea câștigătoare, 1,2 miliarde de euro (inclusiv TVA), include construirea în țară a tuturor celor patru corvete și modernizarea cu aceleași sisteme a celor două fregate, precum și dotarea inițială cu armament (tunuri, rachete și torpile). Procedura de achiziție a avut ca factor de departajare prețul cel mai mic.

Hashtag News