Nava esuata - #NEWS-

Că s- au rupt week- endul trecut trei cabluri obosite la macaraua miliardarului Gabriel Comănescu, că operațiunea de dezeșuare a început cu stângul, astea nu- s adevăratele probleme. Adevărata provocare a autorităților și tuturor celor implicați în ramfluarea navei Hind este neutralizarea celor peste 14.000 de oi moarte, când or fi scoase din magaziile navei. #News a prezentat în premieră la sfârșitul anului trecut imoagini cu leșurile putrezite din măruntaiele navei răsturnate în portul Midia. De asemenea #News a ridicat și problema cantității imense de leșuri pe care niciun crematoriu din România nu are capacitatea de a o prelucra în timp util. Și faptul că din cauza căldurii, nava plină cu oi înecate se transformă încet într- o bombă ecologică. Miliardarul Comănescu a confirmat weeek- endul trecut, cu jumătate de gură, aceste realități de care șefii portului nu le pasă.

Operațiunea a debutat cu stângul

Nu puneți mâna pe oi!

Cadavrele oilor de pe epava din Portul Midia vor fi incinerate la Tulcea, după ce nava va fi scoasă la chei. Gabriel Comănescu, patronul societății care se ocupă de ranfluarea navei, a declarat că toate operațiunile cu cadavrele vor fi făcute cu mașini speciale și că nimeni nu se va atinge de leșuri. Pe durata operațiunilor, scafandrii vor fi ținuți în carantină. “Nava va fi deplasată în dana 10, apoi urmează să tăiem porțiuni din punțile superioare. Vom introduce niște minibuldozere cu care scafandrii vor începe să ridice cadavrele și să înceapă să le împingă într-o havă, care după ce este încărcată este extrasă cu o macara. După care se încarcă în containere speciale, pe mașini și de aici autoritățile vor escorta camioanele către incineratorul din Tulcea. Absolut nimeni nu va atinge, nu va fi contact fizic cu aceste animale aflate în putrefacție. Scafandrii vor fi în carantină pe toată perioada operațiunii. Vor sta la bordul unei alte nave a companiei”, a declarat sâmbătă trecută Gabriel Comănescu. „Încă nu sunt motive de îngrijorare. Singura îngrijorare care este, dacă nu ne ajută cel de sus ca temperatura să coboare. Dacă crește temperatura, starea de putrefacție înseamnă mirosuri pestilențiale, ceea ce e o problemă”, a mai precizat Comănescu.

Este dificil să pătrunzi în magaziile navei

Doi ani de ars cadavre

Acum vine partea cea mai interesantă. De bine de rău, nava scufundată va fi adusă la chei iar oile moarte descărcate și transportate la Tulcea. Numai că potrivit Direcției Sanitar Veterinare Tulcea, centralizator actualizat pe 12.09.2019, pe raza județului funcționază 9 mini crematorii pentru arderea deșeurilor animale, cu o capacitate sub 50 kilograme pe oră și doar unul mai mare, în localitatea Smârdan, care a ars în vara anului trecut ca o torță. Numărul mare de crematorii se datorează gripei aviare din anii trecuți, care a deteminat autoritățile să aloce fonduri pentru incinerarea găinilor. Dar cu oaia nu- i găină iar ultimele estimări indică cel puțin o mie de tone de oil la bordul navei, un simplu calcul matematic ne arată că un singur mini- crematoriu va procesa întrega cantitate în peste 800 de zile, în regim non- stop.Și cum miliardarul Comânesc a indicat faptul că nava a fost modificată, probabil pentru a putea încărca mai multe oi, situația se albăstrește și mai tare.

Costel Stanca și Gabriel Comânescu

Afacere de patru milioane euro

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime a desemnat câștigătoarea procedurii de selecție pentru ranfluarea navei Hind din portul Midia fix firma care nu are nicio experiență în astfel de operațiuni, GSP. Este controlată de miliardarul constănțean Gabriel Comânescu. Oficial, compania a avut cea mai ieftină și rapidă ofertă. Probabil că nu este nicio legătură între noul director al CNAPMC, Costel Stanca, panelist constănțean de frunte și Gabriel Comânescu, finanțatorul din umbră al PNL- ului la ultimele alegeri locale de pe litoral. Dintre toți ofertanții la procedura de selecție “Servicii de dezeșuare și ranfluare a navei Queen Hind și scoatere și neutralizarea încărcăturii din interiorul navei”, GSP Logistic- GSP Offshore și- a asumat cel mai redus timp de execuție, respectiv 35 de zile, în condițiile în care CNAPMC a cerut în caietul de sarcini un maximum de 45 de zile iar restul ofertanților nu s- au hazardat să înainteze termene sub 40 de zile. Prețul oferit de GSP pentru toată această afacere a fost de 19, 15 milioane lei, competitiv și el, cu mențiunea că atât durata execuției, cât și prețul vor putea fi modificate în funcție de necesități. Lucru care de altfel se va și întâmpla, după cum a susținut Comânescu. Reamintim că o navă cu 22 de membri ai echipajului, care avea la bord 14.600 de oi, s-a rasturnat la sfârșitul lunii noiembrie 2019, în Portul Midia, la scurt timp după ce ridicase ancora cu destinația Libia. Toate persoanele aflate la bord au fost salvate, însă majoritatea animalelor s- au înecat. Sâmbăta trecută s- a consumat prima încercare de ranfluarea, dar cablurile macaralei au cedat.

Operațiune abandonată