Doar 12.000 din peste 24.000 de marinari au plecat pe mare în acest an

Marinăria nu mai este ce a fost odată. Fără a avea nicio legătură cu sărbătorile, mai puțin de jumătate dintre navigatorii români și personalul auxiliar care figurează în statisticile ITF România au muncit pe mare în 2019. În ultimii ani piața internațională a evoluat negativ iar marinarii români, cotați de altfel bine în străinătate, își găsesc greu de lucru. Potrivit Sindicatului Liber al Navigatorilor, în prezent sunt 14.200 de navigatori activi plus încă 10.000 peronal auxiliar (nave de croazieră). Dintre aceștia acum pe mare sunt doar 7.000 de navigatori și 5.000 personal auxiliar, respectiv mai puțin de jumătate din totalul celor înregistrați.

Meserie plină de pericole

26 de români, atacați de pirați

Anul ce tocmai se termină nu a fost unul ușor pentru sindicatul marinarilor români. Potrivit SLN, 26 de navigatori au fost atacați de pirați în diverse zone ale lumii. Din fericire, doar trei dintre aceștia au fost sechestrați și ulterior eliberați. În altă ordine de idei peste 520 de marinari români au apelat la SLN din diverse motive. Dintre aceștia doar 22 au fost membrii de sindicat, dar oricum toate cazurile au fost rezolvate. Sindicatul a recuperat 275. 000 dolari reprezentând salarii neplătite și restanțe în favoarea marinarilor. Dacă mai punem la socoteală și intervențiile Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) făcute în favoarea românilor plecați pe mare, sumele recuperate se ridică la 425.000 dolari. Iar dacă socotim și cazurile rezolvate de sindicaliștii romnâni pentru marinarii străini care au reclamat încălcarea drepturilor atunci când au ajuns în porturile românești, valoare totală a salariilor restante recuperate în 2019 este de peste 1, 5 milioane de dolari. Asta ca să vedeți că nu numai navigatorii români au probleme cu neplata salariilor. Sindicatul navigatorilor și ITF România au inspectat pe toată durata anului trecut 123 de nave care au făcut escală în apele teritoriale românești și au consemnat 12 nave abandonate de armatori în porturile maritime ale României.

Ultimele două nave românești

Navigatorii fără flotă

La 1 ianuarie 1990 flota de transport a României avea 288 de nave cu un tonaj de 5,6 milioane tdw. Pe mările şi oceanele lumii navigau cu pavilion românesc 188 cargouri de mărfuri generale, reprezentând 25,6l% din flotă, 12 tancuri petroliere (19,5%), 70 de mineraliere (53,2 %) şi 18 nave specializate (1,7%). Dintre acestea, 54 de nave aveau o vechime de 20 de ani, 44 împliniseră 15 ani de exploatare, 91 de vapoare aveau o vârstă de 10 ani, 69 fuseseră construite între 1980 şi 1985, iar 30 erau nou-nouţe, fiind lansate la apă între anii 1985 şi 1990. În shipping durata medie de exploatare a unei nave este de peste 20 ani, situaţie în care „băieţii deştepţi” din transporturile navale au prăduit o flotă naţională din care cel puţin jumătate din vapoare ar fi putut fi menţinute încă mulți ani în exploatare. De altfel chiar s- a și întâmplat acest lucru, cu diferența că navele noi nu au făcut bani pentru statul român, ci pentru privații care le-au achiziționat pe căi mai mult sau mai puțin cinstite și apoi le- au abandonat. În fine, acum din flota națională nu au mai rămas decât două feriboturi ruginite, “Mangalia” și “Eforie”, care nu au mai ieșit de zece ani pe mare.