Oamenii de știință au descoperit o exoplanetă în pericol de distrugere

Planeta este considerată a fi un „Jupiter fierbinte”, sau un tip de exoplanetă cu dimensiuni similare cu Jupiter, dar cu o temperatură toridă

Astronomii au descoperit o exoplanetă care se apropie în spirală de steaua care o găzduiește până când va fi în cele din urmă distrusă. Exoplaneta, numită Kepler-1658b, a fost identificată în 2019, la un deceniu după ce telescopul spațial Kepler a descoperit-o ca fiind un candidat la titlul de planetă, potrivit g4media.ro.

Planeta este considerată a fi un „Jupiter fierbinte”, sau un tip de exoplanetă cu dimensiuni similare cu Jupiter – dar cu o temperatură toridă. Kepler-1658b orbitează îndeaproape steaua sa îmbătrânită, completând o singură orbită la fiecare 3,85 zile.

„Am detectat anterior dovezi ale existenței unor exoplanete care se îndreaptă spre stelele lor, dar nu am mai văzut niciodată o astfel de planetă în jurul unei stele evoluate”, a declarat autorul principal al studiului, Shreyas Vissapragada, cercetător la Centrul de Astrofizică Harvard & Smithsonian. După ani de observații atât cu telescoape spațiale, cât și cu telescoape terestre, cercetătorii au calculat că orbita planetei scade cu o rată de 131 de milisecunde pe an. Telescoapele au urmărit scăderile de luminozitate ale stelei în timp ce planeta trecea prin fața ei. Intervalele dintre aceste scăderi, numite tranzite, au scăzut constant pe măsură ce orbita a scăzut. Noile cercetări i-au ajutat pe oamenii de știință să explice de ce Kepler-1658b pare chiar mai fierbinte și mai strălucitoare decât se așteptau. Aceeași tracțiune gravitațională dintre planetă și steaua sa ar putea să elibereze energie suplimentară de pe planetă.„Ceea ce ne-am dat seama în timpul acestui studiu este că planeta ar putea fi strălucitoare deoarece este mult mai fierbinte decât se anticipase anterior, ceea ce s-ar putea întâmpla dacă aceleași efecte care conduc la dezintegrarea orbitei planetei o încălzesc și pe aceasta”, a declarat Vissapragada.

Zeci de percheziţii la firme și persoane fizice din Bucureşti şi 23 de judeţe, în cadrul operațiunii „Foc de artificii”