Adina Vălean: România trebuie să aibă minim trei autostrăzi finalizate pentru a avea o infrastructură naţională rezilientă

Este nevoie şi de o Dunăre navigabilă tot anul şi de un hub maritim modern la Constanţa

România trebuie să aibă minim trei autostrăzi finalizate – A1, A3 şi A8 – pentru a deţine o infrastructură naţională rezilientă, dar şi o Dunăre navigabilă tot anul şi un hub maritim modern la Constanţa, a declarat, miercuri, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, la cea de-a şasea ediţii a Critical Infrastructure Protection Forum (CIP Forum), potrivit g4media.ro.

Pentru a avea infrastructură naţională rezilientă, este nevoie de cel puţin trei autostrăzi finalizate – A1, A3 şi A8.

„Trebuie să finalizăm modernizarea coridorului nordic feroviar prin Braşov şi a celui sudic prin Timişoara-Caransebeş, trebuie să avem o Dunăre navigabilă tot anul şi un hub maritim modern în Constanţa. Dunărea şi portul Constanţa sunt atuuri geopolitice extraordinare pe care trebuia să le fructificăm economic, inclusiv folosind finanţările de peste un miliard de euro anunţate de Comisia Europeană pentru coridoarele solidarităţii, care facilitează transporturile de marfă din Ucraina şi înspre Ucraina, şi trebuie să interconectăm Republica Moldova la toate magistralele de transport ale Uniunii. Am început deja să alocăm primii bani pentru aceste priorităţi, mergem mai departe, pentru că avem la dispoziţie 12 miliarde de euro pentru transporturi, dublu faţă de perioada de finanţare anterioară 2014-2020”, a precizat Adina Vălean.. Aceasta a subliniat că protecţia infrastructurii critice devine un instrument de apărare împotriva ameninţărilor la adresa securităţii europene în general. „Comisia Europeană a propus în octombrie anul trecut un plan în cinci puncte pentru o infrastructură critică mai rezilientă. Printre sectoarele prioritare se află infrastructura digitală, cea de energie, infrastructura aerospaţială şi de transport. De acest ultim sector mă ocup direct din poziţia de comisar european, de aceea voi putea spune ce trebuie să facem pentru securitatea reţelei noastre de transporturi.

Rezilienţa infrastructurii de transport nu se poate obţine doar prin proceduri de securitate, cooperare şi supraveghere sporită

. În primul rând, avem nevoie de o reţea de transport versatilă şi densă, astfel încât niciun segment avariat să nu ameninţe conectivitatea europeană. Reţeaua de transport multimodală şi interoperabilă TEN-T este coloana vertebrală care uneşte Uniunea Europeană. Este esenţială pentru mobilitatea persoanelor şi pentru funcţionarea pieţei unice. Pentru a proteja conectivitatea Uniunii Europene, am revizuit regulamentul care guvernează această reţea. Scopul este de a defini standarde mai moderne pentru sporirea capacităţii interconexiunilor feroviare, rutiere şi maritime prin multimodalitate şi interoperabilitate, atât între modurile de transport, cât şi între regiunile europene. Revizuirea răspunde ameninţărilor recente la adresa securităţii Uniunii, în special prin extinderea a patru coridoare europene de transport dincolo de frontiera estică a Uniunii Europene în Ucraina şi Republica Moldova”, a transmis comisarul european. 

De asemenea, în opinia sa, mobilitatea militară este un alt element strategic al politicii de transport europene, cu scopul de a ridica la standarde duale, militar-civile, acele puncte critice, respectiv poduri, tuneluri care permit deplasarea rapidă şi la scară largă a personalului şi echipamentelor militare.

Potrivit sursei citate, România va avea un buget garantat în CEF de 763 de milioane de euro până la finalul lui 2023, după care va intra în competiţie cu celelalte state din coeziune, pe banii neatribuiţi.„Până acum, România a participat cu succes la primul call de proiecte din CEF din 2021 şi a obţinut finanţări europene în valoare de 119 milioane de euro pentru proiecte majore, cum ar fi modernizarea liniei ferate Bucureşti Nord – Giurgiu, redeschiderea traficului feroviar pe podul feroviar peste râul Argeş, Vidra-Coman. Pentru mobilitatea militară, România a obţinut finanţări pentru trei proiecte majore cu finanţare europeană, în valoare de 74,4 milioane de euro, pentru modernizarea a şase poduri la standarde de tonaj pentru uz dual, civil-militar, pentru modernizarea infrastructurii feroviare în portul Constanţa şi pentru un nou pod rutier la graniţa cu Moldova. Pentru al doilea apel de proiecte din CEF, încheiat în ianuarie, nu avem încă cifrele finale, dar ştim deja că sunt depuse mai multe proiecte în domeniul feroviar şi pentru modernizarea infrastructurii care ne leagă de Moldova şi Ucraina. Proiectele depuse depăşesc deja bugetul de peste 700 de milioane de euro rezervat României, dar acesta e doar primul pas”, a explicat oficialul european.

Certificat nou obligatoriu la vânzarea mașinii, eliberat de RAR